2/17/2018

Washington Post: Cum a funcționat campania rusă de dezinformare în Ucraina în 2014

Traducerea articolului publicat pe site-ul „The Washington Post” pe data de 25 decembrie 2017


campania rusă de dezinformare în Ucraina

În dimineața zilei de 22 februarie 2014, pentru toţi a fost evident faptul că guvernul pro-rus al președintelui Viktor Ianukovici, a căzut pe fondul protestelor provocate de decizia sa de a nu semna Acordul de asociere cu Uniunea Europeană.

Aliații ruşi a lui Ianukovici au numit fiasco-ul său politic ca o “lovitură de stat”, şi criza a devenit un punct princilal de aprindere în relațiile dintre Occident și Kremlin.

În același timp, în situaţie se implică GRU (Direcția Principală de Informații a Rusiei), inițiind o campanie de influențare a opiniei publice, similară cu cea pe care spionii ruși o vor petrece în Statele Unite cu doi ani mai târziu. Campania a făcut parte dintr-un atac de propagandă totală asupra noului guvern de la Kiev și a demonstranților pro-occidentali.

Scopul campaniei a fost de a influența asupra liderilor, care puteau primi o decizie cheie și societate, pentru a pregăti un sol fertil pentru invazia rusă, care a început la 27 februarie cu asaltul Parlamentului din Crimeea de către nişte oameni înarmați. Acest lucru este evidențiat în raportul secret al GRU, obținut de editorii postului Washington Post. În cele din urmă, Crimeea a fost anexată de Rusia.

Raportul descrie activitățile unui grup de reprezentanți ai GRU cu șase zile înainte de invazie. Începînd cu ziua căderii a regimului Ianukovici, spionii militari au creat o mulţime de conturi false pe rețeaua socială Facebook și asemănată ei ruse Vkontakte. Scopul a fost de a crea o aparență de nemulțumire și frustrare în masă de cetățenii ucraineni obișnuiți în privinţa protestelor a opoziției din piața centrală a Kievului, numită Maidan.

Sâmbătă seara, 22 februarie 2014, un necunoscut pe nume Ivan Galitsin a lăsat un comentariu sub articolul ziarului britanic despre liderul opoziției și fostului prim-ministru al Ucrainei Iulia Timoșenko, care în acea zi a fost eliberată din închisoare. “În Ucraina a avut loc o lovitură de stat” - comenta Galitsin în engleză. “Locuiesc în Kiev, eram la Maidan, dar protestele pașnice s-au încheiat acum două luni, când au venit aici naționaliștii armați. Este un coșmar. Fasciștii sa-u întors în Ucraina la 70 de ani după cel de-al doilea război mondial. Nu vreau un astfel de viitor pentru Ucraina”.

Potrivit documentelor, countul Ivan Galitsin a fost creat de către un ofițer de operațiuni psihologice GRU. Profilul a fost creat exact pe 22 februarie, iar fotografia afişată pe cont, într-adevăr aparţinea lui Konstantin Yaroshenko, traficantului rus de droguri, condamnat la închisoare în SUA. Comentariile lui Galitsin au apărut și în alte media în limba engleză.

Potrivit raportului, echipa GRU sa concentrat pe mai mult de 30 de grupuri și platforme sociale ucrainene, precum și pe 25 de publicații de top “în limba engleză”.

De asemenea, operativii GRU au încercat să aranjeze cetățenii pro-ruși ai Ucrainei împotriva protestatarilor, pe care îi numeau “zapadentsy” (locuitori ai regiunii de vest) sau “occidentalii”. “Brigazile de zapadenţi sunt trimiși aici să ne jefuiască și să ne omoare. Evident, ei nu au nimic sfînt”, - se spunea înr-un comentariu.

Altul scria: “Venirea la putere a opoziției, va fi o catastrofă pentru Ucraina. Acești oameni sunt complet diferiți de noi, au o altă viziune asupra viitorului țării”.

Protestatarii de pe Maidan au fost numiți “naziști” și “fasciști”.

Spionii militari ruşi au generat, de asemenea, comentarii cu amenințări de violență fizică împotriva susținătorilor lui Ianukovici în sud-estul Ucrainei, în scopul de a convinge oamenii, că ucrainenii radicali intenționează să comită violențe împotriva rusolingvilor din regiune. Într-unul dintre cazuri, o persoană fictivă numită Vova Kravets a amenințat pe Facebook 14 politicieni.

Pe 27 februarie, când a fost cocupat parlamentul din Crimeea, GRU a creat 4 grupuri pe Facebook și VKontakte pentru a încuraja populatia peninsulei să sprijine ideea de a se despărţi de Ucraina. “Prin conturile noastre din rețelele sociale, am distribuit comentarii care au informat populația Peninsulei Crimeea despre pericolul reprezentat de organizațiile naziste”, se arată în raportul GRU.

GRU a făcut, de asemenea, o serie de instrucțiuni pentru efectuarea operațiunilor  psihologice pe Facebook. Raportul spune: “Operatorii nu ar trebui să folosească propriile fotografii. Ar trebui să găsiți pe cei, care au foarte puțini prieteni, precum și utilizatorii inactivi și să utilizaţi datele lor”.

Potrivit raportului, GRU a folosit și anunțuri plătite pe Facebook pentru a-și promova grupurile. În total, numai pe 27 februarie, grupurile create pe Facebook au fost vizionate de circa 200.000 de persoane. Publicațiile au fost desemenea dublate și pe alte grupuri de pe Facebook, Vkontakte, LiveJournal, și o altă rețea de socializare rusească.

Este foarte dificil acum de evaluat adevăratul impact al influenței informațiilor GRU asupra Ucrainei. Însă spionii militari s-au raportat către superiorii săi despre succesele lor după cum urmează: “marea majoritate a utilizatorilor rețelelor sociale au fost de acord cu argumentele publicate și au susținut poziția autorilor”.

25.12.2017


Autor: Ellen Nakashima, The Washington Post
Contact: ellen.nakashima@washpost.com

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu