12/20/2018

Ștreangul Kerci: fostul consilier al lui Putin a explicat de ce podul din Crimeea va trebui să fie demontat

Autostrada a podului peste strâmtoarea Kerci, a fost construită de Rusia astfel încât să restrângă libertatea navigației în Marea Azov și, dacă este necesar, să fie posibilă blocarea trecerii sub construcție de o singură navă. Despre acest lucru în blogul său scrie economistul rus, fostul consilier al președintelui Putin, Andrei Illarionov.

Despre acest lucru în blogul său scrie economistul rus, fostul consilier al președintelui Putin, Andrei Illarionov

După cum se știe, podul din Kerci a fost construit cu o încălcare gravă a dreptului internațional, deoarece Ucraina, singurul proprietar recunoscut pe plan internațional al peninsulei Crimeea și unul dintre cei doi proprietari legitimi ale apelor strâmtorii Kerci, niciodată nu a fost de acord cu construcția podului.

Cu toate acestea, în 2014, când Kremlinul și-a anunțat intenția de a construi podul peste strâmtoarea Kerci, Ucraina a informat autoritățile ruse că în portul Mariupol din Marea Azov intră nave cu o înălțime de 44 de metri de la suprafața a apei. Cu toate acestea, Rusia a construit un pod cu înălțimea arcului a deschiderii principale de 35 de metri, cu o înălțime maximă admisibilă pentru nave care trec sub ea (clearance-ul), de 33 de metri.

Acum, strâmtoarea Kerci nu poate fi trecută de 144 de nave care veneau în mod tradițional în Mariupol. În 2016, aproximativ 25% din exporturile ucrainene pe mare au fost efectuate prin poturile Mariupol și Berdiansk. În 2017, portul Mariupol a pierdut 30% din flota sa tradițională și 14% din cifra de afaceri a acestuia. În 2018, potrivit estimărilor preliminare, pierderile au reprezentat încă 45% din cifra de afaceri pentru Mariupol și 30% pentru portul Berdiansk. În vara anului 2018 au existat câteva perioade în care portul Mariupol a rămas inactiv timp de mai multe zile datorită întârzierii navelor în timpul trecerii prin strâmtoarea Kerci și datorită inspecției lor de către navele de patrulare a FSB.

Configurația și parametrii de bază ai acestui pod  indică că el a fost construit astfel încât să creeze obstacole maxime pentru libertatea de navigație în strâmtoarea Kerci și în Marea Azov.

Autostrada a podului Kerci a fost construită în mod deliberat pe suporturi joase, cu abordarea sa cât mai apropiată de la suprafața a apei, în scopul de a preveni trecerea sub pod pentru orice nave mici, inclusiv iahturi de agrement, ambarcațiuni, bărci.

Ștreangul Kerci: fostul consilier al lui Putin a explicat de ce podul din Crimeea va trebui să fie demontat

Artificialitatea de scădere a înălțimii a podului rutier este mai ales evidentă pe fondul călii ferate mult mai înalte, care necesită un unghi de profil mic, atunci când urcă la cel mai înalt punct al podului și când coboară de pe el.

Cu alte cuvinte, atât practic cât și chiar din punct de vedere estetic, profilul autostrăzii ar putea trece pe conturul podului a călii ferate, la o înălțime substanțială și, astfel dând navelor cu pescaj mic și navelor de dimensiuni mici posibilitatea de a trece printre coloanele secundare a podului.

Cu alte cuvinte, atât practic cât și chiar din punct de vedere estetic, profilul autostrăzii ar putea trece pe conturul podului a călii ferate, la o înălțime substanțială și, astfel dând navelor cu pescaj mic și navelor de dimensiuni mici posibilitatea de a trece printre coloanele secundare a podului.

Cu toate acestea, apropiind cât mai aproape podul rutier față de nivelul mării, designerii FSB-ului au distrus în mod deliberat această posibilitate. Acum, practic toate navele, indiferent de mărime sau pescajul său – pentru confortul controlului din partea a FSB al mișcării lor (sau prevenirea mișcării) ar trebui să urmeze doar sub deschiderea principală a podului.

Judecând din fotografiile care au apărut în legătură cu lupta în apropierea strâmtorii Kerci în perioada 23-26 noiembrie, mișcarea sub deschiderile minore ale podului practic a oricăror nave mici, chiar și ambarcațiuni și bărci, este imposibilă.

Lățimea a deschiderii principale (de fapt - singura) de navigație ale podului Kerci este de 185 de metri. Cea mai restrânsă deschidere principală dintre podurile construite în ultimii ani se găsește la Podul Øresund (490 de metri), adică de două ori și jumătate mai mult decât podul Kerci. Lățimea a deschiderilor principale ale tuturor celor trei poduri din strâmtoarea Bosfor (Podul martirilor din 15 iulie, Podul Fatih Sultan Mehmet, Podul Yavuz Sultan Selim) depășește o mie de metri. Practic toate celelalte poduri construite în lume în ultimele decenii au un kilometru lățime sau mai mult.

Este posibil ca deschiderea principală a spațiului navigabil ale Podului Kerci să fie setată în mod deliberat astfel încât să poată fi blocată fizic fără mari dificultăți de un singur tanker, care a fost cu prevedere "blocat" pentru reparații în Kerci începând din 2017, probabil doar pentru astfel de cazuri cum s-a întâmplat pe data de 25 noiembrie.

Înălțimea a deschiderii principale (de fapt - singurii) de navigație a podului Kerci (35 de metri) permite să treacă sub ea navelor cu o înălțime de cel mult 33 de metri.

Înălțimea a deschiderii principale (de fapt - singurii) de navigație a podului Kerci (35 de metri) permite să treacă sub ea navelor cu o înălțime de cel mult 33 de metri.

În ultimele opt decenii, au fost construite poduri peste coastelor mărilor din lume, de obicei de două ori mai înalte, de cel puțin 57 de metri, adesea de 64-67 de metri și uneori chiar de 74-80 de metri.

Podul Golden Gate din San Francisco, cu înălțimea a deschiderii principale de 67 de metri, a fost construit cu mai mult de opt decenii în urmă, în anul 1937, podul Harbour Bridge din Sydney, cu o înălțime de 49 de metri, a fost construit și mai devreme - în 1932. Podul Firth of Forth din Scoția de 46 de metri a fost construite cu aproape 130 de ani în urmă, în 1889.

Cu doar câțiva ani în urmă, în Rusia, în Vladivostok, au fost construite două poduri (Zolotoy și Russky), cu o lățime suficientă a deschiderii principale (737 m și 1104 m) și o înălțime corespunzătoare standardelor mondiale (64 m și 70 m). Cu alte cuvinte, dacă autoritățile nu își stabilesc sarcina de a bloca canalul maritim pentru nave, podurile, chiar și în Rusia de astăzi, sunt construite într-o formă care nu se abate substanțial de la standardele mondiale.

Spre deosebire de podurile construite în întreaga lume, obiectivul ștreangului FSBist din strâmtoarea Kerci, construit la comanda lui Putin, este destul de clar - nu de a asigura libertatea navigației, ci de a o împiedica; pentru a sufoca dezvoltarea economiei Ucrainei de Est; pentru a avea posibilitatea în orice moment plăcut Kremlinul, cum ar fi, spre exemplu, la 25 noiembrie, de a trage fără dificultate pe gâtul Mării Azov ștreangul Kerci.

Ștreangul Kerci actual merită doar o singură soartă - demontarea.

Și dacă în cazul în care Ucraina va considera că este posibil să construiască un nou pod care să lege Crimeea ucraineană și Kuban în viitorul Rusiei libere, acest nou pod nu va fi Putino-FSBist, ci destul de diferit - similar cu sute de poduri din lumea modernă, oferind libertatea de navigație nestingherită pentru toate navele.

10/12/2018
Autor: Andrei Illarionov

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu