5/13/2018

Cu ce este legată gălăgia în jurul schimbărilor în legea cetățeniei


Noi nu putem permite celor, pentru care pașaportul ucrainean nu este valoros, să se acopere cu ajutorul locuitorilor teritoriilor ocupate.

Cetățenia Ucrainei

Gălăgia în jurul proiectului de lege prezidențial №8297 „Cu privire la modificarea Legii “Cu privire la cetățenia Ucrainei„, a adus ucrainenii rămași în ocupație la disperare. Oamenii au scris, au sunat, au plâns, asigurând că au fost obligați să primească pașapoarte rusești. Deoarece administrația ocupaționala le-a cerut să-și reînregistreze proprietatea, pentru a putea desfășura activitați comerciale, pentru a primi servicii medicale și să aibă o șansă pentru câștig.

„Nu ne lepădați“, au spus cei care au suferit de propaganda rusa, care spunea că Ucraina va lăsa fără cetățenie locuitorii de pe teritoriile ocupate, în cazul în care au votat la alegeri sau au intrat în serviciul militar al țării-ocupaționale. Pentru prima dată după ocuparea peninsulei Crimeea de către militarii ruși am văzut astfel de disperare.
Însă nu numai resursele propagandiste ruse s-au bătut joc de locuitorii teritoriilor ocupate, dar și mass-media ucraineană și activiștii pentru drepturile omului răspîndeau „trădarea“, prin solicitarea președintelui de a retrage proiectul de lege.

Deci despre ce merge vorba? De ce comentatorii, îi speriau pe cetățenii ucraineni care au rămas în ocupație? Ce este scris în proiectul de lege prezidențial care a reunit propagandiștii ruși și "experții" ucraineni?

Ideea este că acest proiect de lege nu se referă la cetățenii Crimei sau la locuitorii Estului ocupat. Acest lucru este confirmat și de cei care critică documentul inițiat de președinte. Există formulări incorecte în text, însă nu există nici o încercare de a lăsa locuitorii Crimeei fără cetățenie.

Proiectul de lege afectează interesele tuturor cetățenilor din Ucraina, care au pașapoarte străine, precum și a celor care doresc doar să obțină cetățenia ucraineană.

Dacă studiem proiectul de lege, devine clar, că distribuirea pașapoartelor ucrainene, ca pâinea caldă, în viitor va fi imposibilă. De exemplu, în conformitate cu legislația de azi, cetățeni a Ucrainei sunt „toți cetățenii din fosta Uniune Sovietică, care, de la momentul proclamării Independenței a Ucrainei (24 august 1991) permanent locuiau pe teritoriul Ucrainei“, atunci cînd după modificare, cetățeni a Ucrainei vor fi doar locuitorii Republicii Sovietice Socialiste Ucrainene, aparținerea cărora la cetățenia Ucrainei a fost stabilită înainte de 1 mai 2018.

Astfel, cel care timp de 27 de ani nu a devenit cetățean al statului ucrainean, nu va putea obține automat pașaportul ucrainean pentru că a păstrat documentul sovietic, în care în 1991 a existat  notarea despre șederea în Republica Sovietică Socialistă Ucrainenă.

Un alt punct, care este criticat, - se va simplifica considerabil determinarea dacă un cetățean al Ucrainei are cetățenie dublă. În conformitate cu legislația actuală, în cazul dobândirii voluntare a cetățeniei unui alt stat, cetățenia ucraineană se pierde. Această persoană atunci nu poate apoi fi aleasă, nu poate deține o funcție publică și de a face afaceri, privatiza proprietăți, plăti impozite și să fie rezident ca și în cazul în care acesta este un cetățean ucrainean. Pentru ea, ar trebui să funcționeze ordinul stabilit ca pentru străini. Dar în legea actuală este scris că obținerea voluntară a cetățeniei altui stat, este o declarație scrisă la adresa statului străin cu privire la acordarea cetățeniei. Și totul.

Deci, sa dovedit că, chiar dacă cineva este găsit cu un pașaport străin, nu există nici o modalitate de a retrage cetățenia ucraineană, până când acea persoană nu va scrie benevol renunțarea, sau până când nu se va găsi renunțarea cetățeanului catre țara străină.

Am văzut cu dvs. cum funcționarii ucraineni, având cetățenie străină, ocupă posturi și obțin toate ieșirile din această situație. De fiecare dată societatea se revoltă și reproșează autoritățile pentru lipsa de acțiune. Însă experții știu bine că legea nu funcționează doar din cauza voinței rele ​​și corupției. Motivul pentru care oficialii, primarii, deputații continuă să dețină funcții chiar și după ce întreaga țară admirat copiile  pașapoartelor străine, este că, fără o renunțarea la cetățenie, nu a existat nici o modalitate de a dovedi primirea benevolă a astfelor de pașapoarte.

Apropo, chiar din 2014, Rusia a simplificat procedura de obținere a cetățeniei ucrainenilor, pentru care a fost sufficient de a trimite prin poștă o solicitare notarială de a obține pașaportul rus. Timpul a fost ales nu întâmplător. La urma urmei, mulți cetățeni nu crimeeni aveau proprietăți imobiliare în Crimeea, aveau afaceri sau din alt motiv doreau să devină subiecți ai statului-agresor. Nimeni nu știe câți funcționari și oameni de afaceri din Ucraina au profitat de propunerea lui Putin, deoarece imobilul din Crimeea era deținut de oameni care nu erau săraci. Iar Rusia are acum dovezi compromițătoare asupra lor.

Dacă va fi aprobat proiectul de lege prezidențial, pentru a avea dovada dobândirii cetățeniei străine, va fi suficient ca pașaportul străin a cetățeanului  ucrainean să apară în registrele publice ale altor țări. De exemplu, în cazul în care un ucrainean a cumpărat o casă în Monaco, și a înregistrat-o pe pașaportul său panamez, sau a plătit impozite în Rusia ca un cetățean rus - el este considerat cetățean, care a dobândit în mod benevol cetățenia străină. În esență, proiectul de lege propus protejează țara de cei care încearcă să trăiască "în două țări".

Schimbările vizează că, dacă cetățeanul ucrainean undeva se va folosi de  drepturi și responsabilități ca un cetățean al unei țări străine, folosind documente străine și aceasta va fi stabilit – el își va pierde cetățenia ucraineană, postul public, dreptul de a fi ales și de a vota etc.

În mod semnificativ, „trădarea“, despre prezența pașapoartelor străine în rîndul unor reprezentanți guvernamentali ucraineni, este răspîdită de cei care se luptă din greu astăzi cu introducerea unui mecanism eficient de identificare a cetățeniei duble. De câte ori am auzit de la activiști: „Cum așa? Primarul acesta are pașaport rusesc și serviciului de securitate este indiferent acest lucru!“ sau „Marea Britanie a confirmat că acest politic de rang înalt are cetățenie britanică. De ce nu este elibirat din funcție pînă acum?! “.

De ce oare astăzi, anume ei fac totul, ca legea să rămînă fără dinți? De ce aduc la disperare pe cetățenii, care au rămas pe teritoriile ocupate, de ce retransmit isteria a mass-mediei ruse și complet distorsionează conținutul documentului, propunînd să discutăm despre „legea, care lasă locuitorii Crimeei ocupate fară cetățenie ucraineană“?

Pentru că nu este vorba despre locuitorii teritoriilor ocupate, ci despre îngrijorarea celor care sunt cu adevărat afectați de această lege.

La urma urmei, cetățenii ucraineni care au primit pașapoarte a Federației Ruse din cauza ocupației, sunt excepție și asupra lor noua procedură de stabilire a cetățeniei străine nu se răspîndește. Modificările propuse lovesc în primul rând pe cei care nu sunt înregistrați în Crimeea, dar "au luminat" pașapoartele sale rusești, redefinind proprietatea imobiliară din Crimeea. Pe cei care au pașapoarte a Panamei, Spaniei și imobiliare în Londra, înregistrate pe pașaportul său britanic, dar nu vrea să-și piardă postul înalt din Ucraina.

Astfel de cetățeni, în birourile birocratice din întreaga țară sunt mii, dacă nu sute de mii de oameni. Toți, în cazul adoptării acestor modificări, rămîn fără dreptul de a fi aleși, de a se angaja în serviciul public, de a fi rezidenți și de a privatiza proprietate. Cei care nu au sentimente față de Ucraina, vor fi forțați să renunțe de guvernarea țării.

Există o altă normă în lege, care nu le place multora. Merge vorba despre o cerință față de persoana care primește cetățenia Ucrainei, de a predea autorităților ucrainene pașaportul său străin. Anterior, persoana trebuia să informeze țara sa pentru a anula pașaportul străin și dacă ea a făcut aceasta, sau a rămas cetățean aici și acolo - nimeni nu putea verifica. Această prevedere pune capăt unui astfel de fenomen rusinos ca cîștigul politic, pe care l-am văzut în anii precedenți. Acum, cel care vrea să devină cetățean al Ucrainei trebuie să se gândească de două ori, pentru ca să se așeze pe două scaune nu va mai reuși. Cetățenia ucraineană devine o alegere conștientă și atent gândită.

Înțelege oare președintele că proiectul său de lege, în primul rând lovește elita politică a cărei reprezentant el însuși este? Poate că nu. Dar acest lucru este clar înțeles de cei care încearcă acum să nu permită să treacă acest proiect de lege. Desigur, regulile legii trebuie clarificate și prescripționate mai clar. Dar legea care  permite "viața în două țări" este necesară statului nostru. Pentru ca să nu vorbim despre aceea că procedura de obținere și de retragere a cetățenei Ucrainei necesită schimbări majore, pe noi încercă să ne încurce în dezbateri cu privire la ideea despre „legea privind retragerea cetățeniei crimeenilor“.

Primul lucru pe care ar trebui să-l știm cu toții - este că legea privind hărțuirea cetățenilor din Crimeea ocupată, nu a fost inițiată de președinte niciodată. Iar a doua – este că proiectul de lege, care trebuie să facă ordine în institutul de cetățenie din țară, are nevoie de atenția noastră. Noi nu putem permite celor, pentru care pașaportul ucrainean nu este valoros, să se acopere cu ajutorul locuitorilor teritoriilor ocupate.

27 aprilie 2018


Autor: Larisa VOLOSHINA
Contact: info@espreso.tv


Sursa: espreso.tv

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu